Orosstund

worry

Orosstund är en teknik för att minska vår oro som används i kognitiv beteendeterapi

Övningarna som presenteras är tänkta att fungera som exempel på hur arbetet kan ske inom KBT. Det är rekommenderat att endast arbeta med övningar om du befinner dig i KBT-behandling då anpassning till din livssituation och stöttning av en KBT-utbildad terapeut är nödvändigt för att KBT-tekniker ska fungera.

Vi oroar oss alla ibland. Det är en del av att vara människa. Om du tänker tillbaks på dig själv från en månad sen kommer du säkert på massa saker du oroade dig för då. Om du tänker ännu längre tillbaks till för ett år sedan märker du kanske att du också då oroade dig men för andra saker.

Vi kommer alltid kunna hitta saker att oroa oss för men för det mesta blir inte oroandet funktionellt. Det kan därför vara skönt att både acceptera vår oro, ge utrymme för den men samtidigt inte låta den ta över våra liv.

Om du oroas mycket kan det här vara en bra övning som kan hjälpa dig att oroas mindre.

 

Orosstunden

Hitta en stund på 10 minuter varje dag där du får oroa dig hur mycket du vill. För många brukar kl 18:00 vara en bra stund, när du kommit hem från jobbet eller studierna. Under den här stunden får du låta all din oro ta plats, men du får träna dig att under dagen skjuta upp din oro så att du oroar dig vid den tidpunkten som du planerat. Om du märker vid din orosstund att du inte kommer på saker att oroas för behöver du inte oroa dig och kan då göra annat, men det är viktigt att du håller fast vid att ha denna stund och sparar dagens oroande till den tidpunkten du valt.

När ska jag oroa mig varje dag?

 

 

Hur har det gått att oroa mig vid rätt tidpunkt?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *