Depression

 

Depression är ett tillstånd av sänkt stämningsläge. Vi har alla dåliga dagar men depression är när vi känt oss nedstämda länge och själv har svårigheter att hitta sätt att må bättre.

Depression är den vanligaste formen av psykisk ohälsa och drabbar nästan 350 miljoner människor varje år. Ofta känner vi oss nedstämda i samband med förändringar i vårt liv som gör att vi kommer ur de vanliga mönstren av vanor som hjälper oss att må bra.

Att övervinna depression handlar om att hitta tillbaks till vad vi behöver göra i vårt liv för att må bra. Oavsett hur länge vi mått dåligt är det bra att tänka tillbaks till en period i vårt liv där vi mådde bra och fundera över, hur såg mitt liv ut då? Vad för saker uppskattade jag att göra när jag mådde bättre? Aktiviteterna som du gjorde då kan ses som ledtrådar till vad du behöver göra för att må bra på nytt.

Vänta inte på motivation

Anledningen till att depression är ett så vanligt tillstånd handlar om att vi ofta hanterar det på ett liknande sätt som vi skulle hantera en förkylning. Vi väntar på att depressionen ska gå över. Tyvärr fungerar inte depression så utan det kan istället bli så att vårt stillasittande och brist på aktiviteter förvärrar vår depression.

Vi stöttar dig

Du kommer få all den stöttning du behöver i ditt arbete. Under programmets gång kan du alltid höra av av dig anonymt via meddelanden i till våra psykologer via en applikation som heter telegram.

Telegram

telegram

Med hjälp av appen Telegram kan du skicka meddelanden som är krypterade till din psykolog. Anledningen till att vi väljer att använda oss av Telegram är just säkerheten. Det är viktigt för oss att du känner dig trygg när du kontaktar din psykolog.

För att komma igång, börja med att ladda hem appen och gå till  http://telegram.me/psychologists.

Din psykolog kommer svara när du skickar meddelanden till @psychologists

Här kan du ladda hem Telegram till din iphone eller Androidtelefon.

iOS

Android

Ta kontakt med din psykolog

Ett bra första steg är att skicka ett meddelande till din psykolog så han eller hon vet att du har kommit igång med programmet och kan finnas där för att stötta dig.

Här är ett exempel på vad du kan skriva.

“Hej! Jag har just börjat med ert självhjälpsprogram för depression. Jag hoppas att du kan finnas där för att stötta mig under tiden jag går programmet”

Hitta aktiviteter som stimulerar din hjärna

Känslor av ledsenhet kan ses som förstärkt uttråkning. När vår hjärna inte har någonting att tänka på kan den börja tänka på negativa scenarior framförallt om vi inte har upplevt så mycket nya händelser. Hjärnan hittar på sätt och vis på negativa tankar åt oss för att fördriva tiden när vi är deprimerade.

För att gå emot det här är det viktigt att ge hjärnan nya intryck som den kan bearbeta så hjärnan slipper hitta på tråkiga tankar som får oss att må dåligt. 

Beteendeaktivering

Den vanligaste formen av psykologisk behandling för depression kallas beteendeaktivering och går ut på att vi tränar på att hitta tillbaks till aktiviteter som ger oss energi och glädje. Här är några exempel på aktiviteter som kan vara hjälpsamma.

  • umgås med familj och vänner.
  • fysisk aktivitet.
  • lära oss nya saker.
  • vara i naturen.
  • uppleva kultur.Det kan vara bra att tänka på att vi i varje ögonblick i livet har en möjlighet att uppleva mer. Om vi tar en ny väg hem från jobbet kommer vi få fler nya upplevelser eller om vi bestämmer oss för att stanna upp och studera ett moln som passerar på himlen.

För att övervinna depression så bör vi fokusera på att maximera andelen nya stimuli vi upplever.

Detta gör vi genom att göra fler olika aktiviteter och gärna aktiviteter som vi aldrig gjort förut. När vi gör de här nya sakerna behöver vår hjärna göra många nya beräkningar. När detta sker växer vår hjärna på sig och blir mer aktiv samtidigt som den släpper ut neurotransmittorer och andra hormoner som hjälper oss att må bra.

Att förändra linsen som vi ser världen genom

När vi är deprimerade är det som att världen delvis ses i gråskala. Vi har svårt att se positivt på saker och upplevelser är inte lika roliga som det skulle kunna vara när vi mår bra. Glaset i den kända metaforen är halvtomt.

Om vi kommer igång och gör saker som vi mår bra av så kommer också linsen som vi ser världen med att förbättras. Linsen som vi ser världen genom beror av vårt humör och när vi mår bättre kommer vi få mer glädje av sakerna vi upplever.

Att komma igång är det svåraste

Det absolut svåraste är att komma igång. Att ta det första steget för att ta oss tillbaka. Men forskning visar att när du väl kommer igång så kan du relativt snabbt komma tillbaks från en depression.

Vi rekommenderar dig att ta kontakt med våra psykologer via Telegram så du få hjälp att hålla dig motiverad.

Tänk på att kroppen är en biologisk maskin

När vi mår dåligt är det lätt att tänka att det är någonting utanför oss själva som inte fungerar. Att det är någonting i vårt liv som inte fungerar. När vi är nedstämda kan det istället vara så att vi inte har gjort allt det vi behöver göra för att vår kropp ska må bra. Känslorna av nedstämdhet kan då ses som en signal av vår kropp att den inte är nöjd med hur vi lever vårt liv. Vårt mål blir då att tolka dessa signaler på ett bra sätt.

Fysisk aktivitet och minskad stillasittande är tekniker som vi vet är hjälpsamma för depression. Det kan också vara så att vi spenderar för mycket tid i sängen och då kan det faktiskt vara bra att sova mindre och se till att vi går upp på morgonen.

Två tankar kan vara bra att ha med dig när du arbetar för att komma över din depression.

Hur hjälper den här aktiviteten min kropp att må bra?

Hur hjälper den här aktiviteten mig att få uppleva nya saker?

Genom att ta hand om vår kropp och uppleva nya saker kommer vi märka att vårt humör förbättras.

 

 

 

Arbetsblad som kan vara användbara när vi är deprimerade.

Aktivitetslista och beteendeaktivering

Aktivitetslista

Beteendeaktivering

Veckoschema för beteendeaktivering

Mål med behandling

Mål KBT

Sömn

Sov bra